Icon

Amsterdam Center for Social Media

Weekoogst social media onderzoek: Cyberchondrie

Door Martin Tanis. Tik “gezondheid” in als zoekwoord in Google Chrome en de browser vindt iets minder dan 50 miljoen pagina’s. Internet is een zeer belangrijke plaats geworden voor mensen om informatie in te winnen of uit te wisselen op het gebied van gezondheid en ziekte.

De laatste jaren wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de invloed van informatie over gezondheid en ziekte op het internet, en naar wie de gebruikers zijn van deze informatie. In een recent onderzoek van Baumgartner en Hartmann wordt onderzocht in hoeverre de angst rondom het ontwikkelen of hebben van een ziekte (gezondheidsangst, met als meest extreme vorm hypochondrie) gerelateerd is aan het online zoeken naar informatie.

Ze tonen aan dat mensen met gezondheidsangst meer gebruik maken van het internet om op zoek te gaan naar informatie over gezondheid dan mensen zonder gezondheidsangst. Soortgelijke resultaten worden ook gevonden door Muse, McManus, Leung, Meghreblian en Williams die aantoonden dat mensen met een hoge gezondheidsangst vaker en langer op het internet zochten naar informatie over hun gezondheid dan mensen met een lage gezondheidsangst.

Baumgartner en Hartmann laten ook zien  dat mensen met een verhoogde mate van gezondheidsangst banger waren door de informatie die zij vonden, en zich er minder door lieten geruststellen dan mensen met een lage mate van gezondheidsangst. In hun artikel concluderen zij dat dit mogelijk een vicieuze cirkel als gevolg heeft: Gezondheidsangst kan er voor Read the rest of this entry »

Share

Redefining tie strength – Forse EU-subsidie voor onderzoeksproject over gevolgen van social media gebruik binnengehaald

 

 

Door Sonja Utz 

Sociale media helpen ons om met een groot aantal mensen in contact te blijven: met goede vrienden en familieleden (sterke banden), met kennissen (zwakke banden), met mensen die we nauwelijks kennen of zelfs onbekenden. Volgens onderzoek naar sociaal kapitaal (de voordelen die we uit ons netwerk kunnen halen) geven sterke banden ons vooral emotionele steun, terwijl zwakke banden ons van nieuwe informatie voorzien. Afwezige banden, of nodding ties, zijn banden met mensen die we een knikje geven als we ze op straat tegenkomen, maar waar we verder geen contact mee hebben. Dit soort banden werd lang als nutteloos beschouwd.

Veel mensen voegen afwezige banden op sociale media zoals LinkedIn of twitter toe aan hun netwerk. Kunnen deze banden nu toch een nut hebben? Veranderen sociale media de manier waarop we emotionele steun en informatie verkrijgen?

Read the rest of this entry »

Share

Weekoogst social media onderzoek: social media en personeelsselectie

Door Peter Kerkhof. Wekelijks worden er ca. 30 papers gepubliceerd die gaan over social media in de wetenschappelijke tijdschriften die genoteerd zijn in Web of Knowledge. Iedere vrijdag belichten we in onze Weekoogst rubriek een (of meer) van deze onderzoeken. In de eerste aflevering van deze rubriek een onderzoek naar de inzet van social media bij werving en selectie dat deze week verscheen in het International Journal of Hospitality Management.

Sociale media spelen een belangrijke rol in de werving en selectie van personeel. Bedrijven posten vacatures op sociale netwerk sites als LinkedIn en Twitter en informatie die te vinden is over kandidaten wordt, al dan niet openlijk, volop gebruikt in het selectieproces. Het gebruik van social media profielen in personeelsselectie is niet zonder problemen. Vlaamse college-onderzoekers (Caers & Castelijns, 2011, zie ook een recente presentatie over dit onderzoek) wezen recent al op het vaak voorkomende maar ook foutieve gebruik van profielfoto’s door wervingsbureaus. Zo denkt meer dan 40% van de deelnemers (recruiters) in dit Vlaamse onderzoek dat het Read the rest of this entry »

Share

Welkom bij ACSM

Welkom op de website van het Amsterdam Center for Social Media (ACSM) aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Een groep van 14 VU onderzoekers wil via deze site informeren over academisch onderzoek naar social media. Waarom we dit doen? Omdat we denken dat er behoefte is aan een academische kijk op social media. Omdat we denken dat onderzoek helpt om voorbij de waan van de dag te komen. Omdat door toedoen van social media veel lijkt veranderen, maar veel ook hetzelfde blijft. Omdat er een schat aan wetenschappelijk onderzoek ligt, vaak al jaren oud, die relevant blijft ook wanneer ze niet direct over social media gaan. Omdat er wekelijks tal van nieuwe onderzoeksartikelen verschijnen die niet gemakkelijk toegankelijk zijn voor professionals.

De wijsheid hebben wij niet in pacht. Sociale media veranderen met de dag en ACSM onderzoekers leren net zoveel van professionals in de praktijk als andersom. Social media zijn bovendien tegenwoordig alom aanwezig en raken aan financiële, juridische, medische en natuurlijk technische zaken die niet altijd tot onze expertise behoren. De meeste ACSM onderzoekers hebben een achtergrond in communicatiewetenschap, marketing en bedrijfskunde of in een andere sociaal- of gedragswetenschappelijke discipline. ACSM onderzoekers zijn ingebed in het VU Netwerk Instituut en werken daarin samen met informatici, taalwetenschappers en juristen. In die samenwerking en in de interactie met professionals via acsm-vu.nl hopen wij u de komende jaren op deze plek spannend en relevant onderzoek te kunnen presenteren.

In de komende tijd kunt u hier met regelmaat updates verwachten over het onderzoek dat wij doen naar social media, over belangrijke onderzoeksartikelen die zijn verschenen over social media onderzoek van anderen en over alles waarvan wij denken dat het belangrijk en relevant voor het publiek dat wij voor ogen hebben: collega onderzoekers maar vooral ook de groeiende groep van professionals die in praktijk werken met social media.

Op de ACSM website kunt u verder lezen wie wij zijn en waarover en waarin wij publiceren. Waarom wij ACSM hebben opgericht is hier te lezen, onze presentaties zijn te zien op Slideshare. Wij zijn ook te volgen op ons Twitter account en op de Twitter accounts van onze onderzoekers.

Share

August 2012
M T W T F S S
    Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031