Icon

Amsterdam Center for Social Media

Weekoogst social media onderzoek: hoe grote bedrijven reageren op negatieve Facebook comments

Door Peter Kerkhof. Deze week kreeg ik in mijn mailbox 28 nieuwe wetenschappelijke artikelen binnen over social media. Variërend van een special issue over het analyseren van social media content in Neurocomputing, tot een artikel in het blad Contraception waarin YouTube filmpjes over anticonceptiva (spiraaltjes) werden geanalyseerd en waaruit bleek dat de meeste van deze filmpjes (73%) gingen over bijwerkingen, terwijl bijna een derde van deze filmpjes foutieve informatie bevatte.

Het interessantst deze week vond ik een artikel in Corporate Communication waarin geanalyseerd werd hoe grote bedrijven (Fortune 500) reageren op kritiek die gepost wordt op hun Facebook pagina. Voor de tien grootste bedrijven binnen vier sectoren (banking, retail, software en huishoudelijke /persoonlijke producten) werd gekeken of zij een Facebook pagina onderhielden (wat voor 25 het geval was) en hoe op die pagina met kritiek werd omgegaan. Een paar bevindingen:

  • negatieve reacties waren vooral te vinden als reactie op posts met een duidelijke marketing focus
  • 9 van de 25 bedrijven reageerden nooit op negatieve comments, 15 van de 25 reageerde in niet meer dan een kwart van de gevallen. Slechts één bedrijf reageerde op meer dan Read the rest of this entry »
Share

Naar een goede definitie van Web2.0

http://www.ibm.com/developerworks/webservices/library/ws-socialpart2/index.html

Door Ivar Vermeulen. De termen waar wij als social media onderzoekers mee werken zijn over het algemeen goed afgebakend. “Internet” is bijvoorbeeld gedefinieerd als een netwerk van computers, en wordt door wetenschappers  onderscheiden van het “web”: een netwerk van aan elkaar gelinkte files. Sociale media zijn alle soorten mediaplatforms op het web die user generate content faciliteren.

Maar wat is Web2.0 eigenlijk? Over de betekenis van dit concept bestaat nauwelijks overeenstemming en vooral veel  discussie.

Tim ‘O Reilly, de persoon die de term Web2.0 bekend maakte, definieerde in 2006 Web2.0 als: “…the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an attempt to understand the rules for success on that new platform.” Het zijn wijze woorden, maar de definitie lijkt wat beperkt: Web2.0 is toch meer dan een zakelijke revolutie en een poging om iets te begrijpen?

Puttend uit collective intelligence komen we uit bij Wikipedia. Die zegt momenteel: “Web2.0 is a concept that takes the network as a platform for information sharing, interoperability, user-centered design, and collaboration on the World Wide Web.” Maar: als we Web2.0 zien als een concept, weten we natuurlijk nog niet wat het is.

Opvallend genoeg zijn de definities van Web2.0 die in de wetenschappelijke literatuur zijn terug te vinden vaak rechtstreeks ontleend aan ófwel O’Reilly, ófwel Wikipedia. Dat is natuurlijk niet de meest wetenschappelijke benadering. Onderzoekers die zich wél aan een formelere definitie hebben gewaagd, en daardoor ook rijkelijk worden geciteerd, komen met Read the rest of this entry »

Share

Twitter en de verkiezingen: Kan Twitter de stem van kiezers beïnvloeden?

Door Camiel Beukeboom. Sociale media spelen een belangrijkere rol in de verkiezingstrijd dan ooit. Nagenoeg alle politieke partijen zijn actief op Facebook en Twitter, en een groot deel van de politici twittert  actief. Sociale media maakt het politici mogelijk om direct met vele kiezers in contact te staan en hun boodschap snel en direct over te brengen. Het lijkt erop dat Twitter een betekenisvolle rol speelt. Een belangrijke vraag hierbij is echter: Heeft Twitter de potentie om individuele kiezers van gedachten te doen veranderen? Stemmen kiezers anders als gevolg van de informatie die via Twitter tot hen komt?

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag moet je je afvragen welke soort informatie  mensen op Twitter opzoeken. Een groot aantal studies in de psychologie naar de zogenaamde confirmation bias is hierbij relevant (Nickerson, 2008). De confirmation bias laat zien dat mensen sterker de neiging hebben om bevestiging te zoeken van wat ze al denken, dan dat ze informatie zoeken die het tegendeel bewijst. Alhoewel informatie die tegenstrijdig is met een al bestaande overtuiging vaak erg informatief is, wordt dergelijke informatie vaak niet opgezocht, genegeerd of ondergewaardeerd. Het gevolg van deze manier van informatie zoeken is dat bestaande overtuigingen bevestigd worden, en de kans dat ze veranderen kleiner is.

De informatie die je in Twitter tot je krijgt bepaal je zelf, door te kiezen wie je volgt en – in je timeline – door te kiezen welke tweets je daadwerkelijk leest. De confirmation bias vertaalt naar Twitter zou betekenen dat men op twitter met name gelijkdenkenden volgt en informatie zoekt die bij bestaande voorkeuren aansluit. Dit “soort-zoekt-soort” idee is ook wat Read the rest of this entry »

Share

Weekoogst social media onderzoek: sociaal kapitaal en twitterende celebrities

De opgetelde waarde van je sociale relaties vormt je sociaal kapitaal. Die sociale relaties, en dus je sociaal kapitaal, bevinden zich voor een steeds groter deel online, op microblogs als Twitter of op een zakelijk netwerk als LinkedIn.

De mate van offline sociaal kapitaal waarmee iemand Twitter binnenkomt bepaalt sterk het gedrag dat iemand vervolgens gedraagt op Twitter, zo blijkt uit een studie van vier onderzoekers uit China en Hong Kong (Ye, Fang, He & Hsieh, 2012). Zij stellen dat sociaal kapitaal op Twitter twee bronnen heeft: activiteit binnen Twitter en het sociaal kapitaal dat uit de “echte” wereld is meegenomen. Dit laatste varieert sterk: Barack Obama neemt bij zijn eerste tweet meer offline sociaal kapitaal mee naar Twitter dan de gemiddelde Nederlandse scholier die een Twitter account opent. Dat is meteen te merken in het aantal volgers nog voordat de eerste tweet geschreven is.

De onderzoekers bepaalden het offline aanvangskapitaal door middel van het aantal hits op Google. Dat is natuurlijk merkwaardig, zo geven de auteurs zelf ook toe, maar we mogen aannemen dat er een sterk verband is tussen Google hits en offline sociaal kapitaal. Read the rest of this entry »

Share

September 2012
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930