Icon

Amsterdam Center for Social Media

Weekoogst social media onderzoek: Facebook en merken

Door Sonja Utz

Meer dan 12.000 merken hebben inmiddels een profiel op Facebook; het populairste merk in Nederland is KLM met meer dan 2 miljoen fans, gevolgd door G-Star Raw met iets meer dan 1.133.000 fans (Socialbakers). Veel bedrijven weten echter niet echt wat ze nu precies met hun Facebook pagina’s moeten. Ik kwam deze week een paper in de Marketing Review St. Gallen tegen (Bauer, Toma, & Fischer, 2012). Gebaseerd op theorie en interviews met experts hebben ze een theoretisch model ontwikkeld dat verklaart hoe verschillende features van een Facebook fanpage tot een hogere koopintentie, meer word-of-mouth communicatie en een hogere intentie om feedback over het product te geven (coinnovatie) leiden.

Attitude tegenover de Facebook fanpage werd als belangrijke mediator gezien. Interessant is, dat ze niet alleen een effect van verschillende features op de attitude tegenover de Facebook fanpage veronderstellen, maar ook het waargenomen nut van de pagina als belangrijke variabele zien.

Dit model hebben ze getoetst met rond 300 deelnemers die allemaal lid van verschillende Facebook fanpages waren. Ze keken teneerste naar het design (visuele eenvoud, niet te overladen), de gebruiksvriendelijkheid, de informatieve waarde, de entertaining waarde, en de authenticiteit. Behalve de informatieve waarde voorspelden al deze variabelen de Read the rest of this entry »

Share

October 2012
M T W T F S S
« Sep   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031