Icon

Amsterdam Center for Social Media

Online personality: Hoe accuraat zijn eerste indrukken op basis van online informatie?

Door Camiel Beukeboom.

Bij nieuwe ontmoetingen in de offline wereld is een eerste indruk in een split second gevormd. Op basis van uiterlijk, en verbaal en nonverbaal gedrag, vormen we ons direct een beeld over het type persoon we voor ons hebben. Onderzoek laat zien dat zulke eerste indrukken vaak behoorlijk accuraat zijn (Watson, 1989).

Hoe werkt dit in de online wereld? Ook online ‘ontmoeten’ we regelmatig nieuwe mensen. We worden gemaild door onbekenden, of we zien de tweets of Facebook profiel van mensen die we in het echt nooit hebben ontmoet. Vormen we op basis van zulke beperkte online informatie ook een impressie van iemands persoonlijkheid? En komt die virtuele indruk overeen met de werkelijke persoonlijkheid?

Om een correct beeld te krijgen van iemands persoonlijkheid op basis van online informatie zijn twee dingen nodig. Ten eerste moet iemands persoonlijkheid op de één of andere manier tot uiting komen in de online informatie die iemand achterlaat, zoals email adresssen, tweets, Facebook profielen etc. Ten tweede moet je als ontvanger juist díe signalen Read the rest of this entry »

Share

March 2013
M T W T F S S
« Dec   Apr »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031