Icon

Amsterdam Center for Social Media

De impact van social media op toeristische aankoopbeslissingen

Door Corné Dijkman

Met de komst van “online” en social media is dit eendimensionale (en ook wel enigszins karikaturale) beeld uiteraard erg veranderd. De (online) mening van anderen is een belangrijke rol gaan spelen bij aankoopbeslissingen – bijvoorbeeld door online reviewsites, maar ook door Facebook en Twitter (Gligorijevic & Luck, 2012). Met name in toerisme en hospitality – qua online verkopen in Nederland de grootste sectoren (Thuiswinkel, 2013) – is deze online beïnvloeding van groot belang bij aankopen: het toeristisch product is immers een dienst, waarbij het lastig is er vooraf een goede indruk van te krijgen. Men wil dan graag eerst weten wat de ervaringen van anderen zijn.

Read the rest of this entry »

Share

Enterprise Social Media and workplace communication, a special issue of the journal of Computer Mediated Communication, 2013, 19/1

By Marleen Huysman

The Journal of CMC just published a special issue on Enterprise Social Media and Workplace Communication. In the introduction to this special issue of JCMC on enterprise social media (ESM) and workplace communication (Leonardi et al 2013), the guest editors argue that even though these systems have many correspondences with traditional communication channels, ESM difference lies in operating as a platform upon which social interaction occurs instead of as a channel through which communication travels. This characteristic of a platform for social interaction bears resemblance to physical platforms of offices, conference rooms, and hallways that have traditionally been the stages on which most workplace communication is played out. However because ESM offers digital platforms, anyone in the organization can participate at any time from any place…

Read the rest of this entry »

Share

Des te meer, des te beter

Door Martin TanisOnline netwerken

Al sinds de beginjaren van sociale media staat één vraag centraal in veel onderzoek: wat is de relatie tussen online sociale interactie en welzijn? Antwoorden op deze vraag variëren van sterk negatief, (waarbij online interactie wordt gezien als inferieur en gevreesd wordt voor het risico dat meer hoogwaardige vormen van omgang met mensen uit de nabije omgeving wordt verdrongen) tot sterk positief (waarbij onder andere de waarde van het in contact blijven met mensen op afstand wordt geroemd).

Read the rest of this entry »

Share

Mannenhobby

slotcarDoor Ivar Vermeulen

In januari 2012 ving een van onze social media scrapers een trending topic op van vrouwenforum Yunomi. Het topic was “mannenhobby”. Een forumlid liet weten dat ze een nieuwe hobby had: slotcar racing. Eigenlijk een mannenhobby natuurlijk, maar dat mocht de pret niet drukken. Bijna 1100 vrouwen haastten zich om te reageren. Vrijwel zonder uitzondering waren de reacties positief en ondersteunend. Van de allereerste reactie (Berthy1957) “Leuk. als jij je er goed bij voelt vooral mee doorgaan!” tot de allerlaatste (Sylvia91) “Zolang jij er maar blij mee bent” en vrijwel alles ertussenin. Bebiola: “Mannenhobby of niet, als jij het leuk vindt, moet je het lekker doen”, Country: “Leuk, gewoon blijven doen en niks van anderen aantrekken”, Arielover: “Niets voor mij zeg!! Maar als je het leuk vindt, moet je het zeker doen!“. En dat 1094 reacties lang. Een snelle telling leert dat in ongeveer 70% van de reacties het woord “leuk” voorkwam. Niemand schold de vrouw met de mannenhobby uit voor lesbo of sloerie, niemand kreeg ruzie met elkaar en niemand probeerde elkaar de loef af te steken met nare grappen. Want dat is waarschijnlijk meer een mannenhobby.

Read the rest of this entry »

Share

November 2013
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930