Icon

Amsterdam Center for Social Media

Social media onderzoek op het Etmaal Communicatiewetenschap 2015

Etmaal Communicatiewetenschap 2105door Peter Kerkhof

Op maandag en dinsdag 2 en 3 februari vindt in Antwerpen het Etmaal Communicatiewetenschap plaats: het jaarlijkse congres van de Nederlandse en Vlaamse communicatiewetenschap. Met meer dan 58 sessies met elk 4 of meer presentaties is het Etmaal ook dit jaar goed gevuld. Niet verwonderlijk, de communicatiewetenschap in de lage landen floreert, met steeds meer en steeds beter onderzoek.

Read the rest of this entry »

Share

Wat zeggen jongeren over de politie op sociale media?

Cartoon sociale media politieDoor Tessa van Charldorp

Samen met Romy van den Heerik heb ik vorig jaar onderzocht wat jongeren van de politie vinden*. Dit wilden we niet doen via vragenlijsten of focusgroepen, maar we wilden weten wat jongeren van de politie vinden zonder hen daar specifiek naar te vragen. Een ideale manier is dan om hun authentieke gesprekken te analyseren die ze met elkaar voeren, online. Hier praten jongeren veelvuldig over de politie en iedereen heeft natuurlijk een mening. Om er achter te komen wat jongeren van de politie vinden hebben een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar online interacties tussen jongeren. Natuurlijk wel met toestemming van de fora en websitebeheerders die dit soort platforms faciliteren.

Read the rest of this entry »

Share

This week in social media research: “Vanity, definitely my favorite sin.”* (Narcissism and Facebook status messages)

satiric-illustrations-john-holcroft-1By Chei Billedo

Do you think people who constantly update their status on Facebook are vain?

If you are like most people, then you are more likely to answer “yes” to this question. The popular belief is that frequent posting of status messages on Facebook might be a sign of narcissism. (Try googling Facebook and narcissism, and you’ll see what I mean). But is this really the case?

 

Read the rest of this entry »

Share

Sociale media moeheid: Een factor van belang in 2015?

Angestellter auf Laptop eingeschlafenBy Camiel Beukeboom

Na de stormachtige opkomst van social media in de afgelopen jaren lijkt het erop dat er een piek is bereikt in het gebruik. Deze maand verscheen er een artikel over “Sociale media moeheid” (Social media fatigue; Bright et al., 2015); een fenomeen dat suggereert dat een deel van de gebruikers het regelmatig even heeft gehad met social media. Sociale media moeheid is de tendens van gebruikers om zich af te keren van social media omdat ze overweldigd worden door een te grote hoeveelheid informatie en contacten, en naar hun gevoel teveel tijd nodig hebben om dit alles bij te houden (Bright et al., 2015; Goasduff & Pettey, 2011).

Read the rest of this entry »

Share

Is mobile advertising “spray-and pray” or is it “spray-and pay”?

Figure 1 iBeacon technoloy in a shopBy Charles Vaneker

Mobile advertisement is a growing market. In 2013 almost $17 billion was globally spend and is expected to rise to $63 billion in 2017 (Yakov, Stephen & Sarvary, 2014). Many companies approach mobile advertising with a “spray-and pray” mentality. Advertisers start  mobile ad campaigns without knowing the effects. In 2012 the Chief Marketing Officer Council commissioned a survey to gather information from global marketing executives about mobile ad campaigns. Results revealed that only 14% of the marketers were satisfied about the effectiveness of mobile advertising. But how effective is mobile marketing and which products are best suited to mobile advertising?

Read the rest of this entry »

Share

January 2015
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031