Icon

Amsterdam Center for Social Media

Social media onderzoek op het Etmaal Communicatiewetenschap 2015

Etmaal Communicatiewetenschap 2105door Peter Kerkhof

Op maandag en dinsdag 2 en 3 februari vindt in Antwerpen het Etmaal Communicatiewetenschap plaats: het jaarlijkse congres van de Nederlandse en Vlaamse communicatiewetenschap. Met meer dan 58 sessies met elk 4 of meer presentaties is het Etmaal ook dit jaar goed gevuld. Niet verwonderlijk, de communicatiewetenschap in de lage landen floreert, met steeds meer en steeds beter onderzoek.

Vanuit ACSM zijn we natuurlijk zeer geïnteresseerd wat er dit jaar wordt gepresenteerd aan onderzoek naar social media. Een blik in het programma (pdf) leert dat social media onmiskenbaar een belangrijk thema is geworden voor communicatiewetenschappers. Dit jaar gaan 56 van de in totaal (naar schatting) 250 presentaties over social media.

Welke thema’s komen de orde? Afgaande op de titels valt het volgende op:

  • Het meest populair is onderzoek naar het gebruik van social media door organisaties (23 presentaties). Veel corporate communicatie, in mindere mate marketingcommunicatie en personeelsselectie
  • Populair is ook de rol van social media in het leven van adolescenten (16 presentaties). Ondanks de recente oproep tot een positieve communicatiewetenschap richt de overgrote meerderheid van deze presentaties richt zich op negatieve zaken waar social media gebruik aan gerelateerd zou kunnen zijn: ontevredenheid over het eigen lichaam, cyberbullying, alcoholconsumptie, eenzaamheid, depressie, verslaving, etc.
  • Vier papers gaan over social media en journalistiek, een drietal gaat over politiek. Voor het gebruik van social media door politieke partijen (en ook overheid) is maar weinig aandacht
  • Het gebruik van Facebook (13x) en Twitter (8x) wordt met afstand het meest onderzocht. LinkedIn en YouTube zijn beiden 1x onderwerp van onderzoek. Snelle stijgers Instagram en Pinterest komen dit jaar nog niet aan bod.
  • Hoewel social media, en zeker Facebook, steeds meer een advertentievehikel aan het worden zijn, is er maar 1 presentatie waarin aan deze functie van social media aandacht wordt besteed
  • Opvallend tot slot: de meerderheid van de presentaties zijn in het Engels. Tekenend voor de toenemende internationalisering van het communicatiewetenschappelijk onderzoek in Nederland en Vlaanderen.

Veel om naar uit te kijken dus, zie hieronder de volledige lijst met social media onderzoek op het Etmaal 2015. En voor wie niet aanwezig zijn, volg dan het congres via #ecw15!

Social media & organisaties

  1. Crisiscommunicatie via Facebook: een experimenteel onderzoek naar de effecten van de valentie en likes van reacties op bedrijfsreputatie en virale gedragsintenties
  2. Crisis communication in a socially-mediated era.
  3. Crisiscommunicatie en opinieleiders op Twitter: het effect van crisistype en responsstrategie op secundaire crisiscommunicatie en –reacties
  4. From what to how in social media communication: the role of CSR motives in boosting message effectiveness
  5. Online conversation and corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of social media exposure
  6. Corporate communication: Lack of negative facial emotions of actors in YouTube channel of a bank predicts video’s popularity
  7. Understanding Social Media Governance: Communication Models and Regulatory Focus
  8. Conversational Success in Twitter Webcare Dialogues
  9. Communication strategies in digital diplomacy: a multi-method approach to study the use of Twitter by western embassies in GCC countries
  10. Communicative Dynamics between organizations, traditional and new media in public debates: The example of “Dialoog Megastallen”
  11. Motivaties voor participatiegedrag op Facebook merkpagina’s
  12. The impact of homophily, tie strength and source credibility on consumer responses to ewom messages on Facebook
  13. Social Media Advertising Not Beneficial for Everyone: Consumer Responses to Promoted Tweets Send by Brands and Political Parties
  14. How Consumers’ Self-Construal Affects Their Intention to Endorse Brands on Social Media
  15. How personality characteristics influence the diffusion of brand content on Social Network Sites
  16. Online Brand Communities for low involvement products: Two way street or dead end? An investigation of the interactions on four platforms of low involvement products
  17. Humor op Facebook: engaged customers?
  18. Don’t tell them the celeb was paid to post this on Facebook! The effects of sponsorship disclosures on persuasion knowledge and electronic word-of-mouth
  19. Social media and personnel selection: Interdisciplinary perspectives
  20. How Online Profile Pictures Affect Employers’ Perceptions of Job Candidates
  21. Are Glasses The Female Equivalent Of Beards For Men? How Wearing Spectacles In A LinkedIn Profile Picture Influences Perceived Credibility And Job Interview Likelihood
  22. CSR communicatie en sociale media De rol van gepercipieerde externe waardering en organisatie identificatie.
  23. Social Media as a new playing field for the Governance of Agro-Food Sustainability

Adolescenten & social media

  1. Facebook use and alcohol consumption: Exploring the processes through which the use of social networking sites and adolescents’ intentions to consume alcohol are related
  2. Social Network Site Use and Body Dissatisfaction: A Longitudinal Study Among Adolescent Boys and Girls
  3. The Role of Different Types of Facebook Use within the Relationship between Loneliness and Adolescents’ Depressed Mood: An Integrated and Differential Approach
  4. Talking, texting or posting on Tumblr: adolescents’ on- and offline sharing of emotions
  5. Jong-adolescenten en reclame binnen een sociaalnetwerk game: samenhang tussen reclamewijsheid, ouderlijke mediatiestijlen en gedragsintentie
  6. Gewoonte of verslaving? Een verkennend onderzoek naar afhankelijkheid bij het sociaal smartphonegebruik van jongvolwassenen
  7. A multiple informant perspective on victimization and perpetration of cyberbullying in adolescence
  8. Examination of longitudinal relationships between social anxiety and traditional and cyberbullying victimization and perpetration
  9. Joining in cyberbullying as a bystander: a normative social influence model
  10. From victim to cyberbully: Cyberbullying behavior explained by the Cyclic Process Model. A longitudinal study
  11. Investigation of the Dark Triad Personality Traits and Cyber-Aggression on Facebook among Adolescents
  12. A Prototype Willingness Model of adolescents’ self-disclosure about peer relationships on Facebook
  13. Onderzoek naar het effect van eWOM via Facebook op de merkevaluatie bij Vlaamse jongeren
  14. Adolescents’ Sexy Self-Presentations on Social Network Sites: Effects on the Importance of a Sexually Outgoing Self-Concept for One’s Identity
  15. A Protection Motivation approach to adolescents’ intent to engage in privacy- protective behaviors
  16. Crowdsourcing via social network sites to detect childhood predictors of adult obesity

Nieuws & Journalistiek

  1. Journalism or marketing: how do Flemish public and commercial television channels Eén (VRT) and VTM (Medialaan) behave on Twitter?
  2. Making sense of Twitter buzz: the cross-media construction of political news stories during election time
  3. What makes news social news? An investigation of the form and content of and users’ engagement with news coverage on the NOS Facebook page
  4. News alerts, apps, websites, and social media: The differential effects of modes on attitude changes

En verder…..

  1. Relationship Support and Perceived Impact of Social Network Sites in Long- Distance Romantic Relationships
  2. Would you date ‘The Undateables’? A textual analysis of journalistic, blogger and Twitter discourses on the television show ‘The Undateables’
  3. Constructing regional identities on Facebook: ‘Be like’ and ‘Negen-gag op z’n Brabants’
  4. Off the wall: analyzing the motivations of Facebook resisters and rejecters
  5. Help, I am losing control! Examining the influence of perceived control on reporting gender harassment on social networking sites
  6. Online and offline social connectedness for Moroccan minorities in the Low Countries: The power of social capital and the case of ‘Syria fighters’
  7. ‘By working she means tweeting’: Online Celebrity Gossip Media and Audiences Evaluating Celebrities’ Twitter Behaviour
  8. Social Media and Political Engagement: A case study of the Mozambique 2014 Elections
  9. The Effectiveness of an Intervention Promoting Water Consumption via Children’s Social Networks: A Cluster-Randomized Control Trial
  10. The Social Sharing of Emotion (SSE) in online social networks: a case study in Live Journal

 

Share

Category: Communicatiewetenschap, Onderzoek, Social media

Tagged:

Comments are closed.

September 2017
M T W T F S S
« Mar    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930