Icon

Amsterdam Center for Social Media

Is er een reden om YouTube Branded Channels te bekijken?

Door Charles Vaneker

Sinds een aantal jaren kennen we het fenomeen YouTube Branded Channels. Het wordt vaak gezien als onderdeel van branded social media kanalen zoals Facebook en Twitter, Maar hoe moet je YouTube Branded Channels inzetten? En wat kun je ermee bereiken? Voordat deze vragen worden beantwoord eerst even een paar feiten op een rijtje.  In 2005 werd de videowebsite YouTube gelanceerd en nog geen half jaar later werd de website voor 1,65 miljard dollar overgenomen door Google (Financieel Dagblad, 5 maart 2007). In eerste instantie was het een ‘user generated content’ kanaal, waar internetgebruikers allerlei zelfgemaakte filmpjes en illegaal gedownloade films en tv-programma’s toegankelijk maakten.

acsm Charles

Maar inmiddels heeft YouTube zich ontwikkeld van een ‘user generated  content’   naar een ‘professionally generated content’ platform (Kim, 2012). Een van de eerste ‘professionally generetated content’ platforms (= Branded Channel) dat in Nederland werd opgezet was RaboSportTV (2007). Het kanaal behaalde sinds de oprichting iets meer dan 4,7 miljoen views. Het grootste succes ooit van een Branded Channel was dat van Red Bull. Dit kanaal zond op 14 oktober 2012 de vrije ruimteval van Felix Baumgartner live uit en bereikte daarmee maar liefst wereldwijd 52 miljoen kijkers.

In 2012 liep het nog niet zo storm met het bereik van YouTube Branded Channels. Volgens AP Financial News Wire (2012) behalen de meeste Branded Channels in de Verenigde Staten gemiddeld zo’n 100.000 views per week. Het zijn uitzonderingen die tussen de 5 en 10 miljoen views per week halen, zoals Warner Sounds. Wat zou de reden kunnen zijn van het tegenvallend bereik?

Volgens de website van Video Marketing Insides moet een Branded Channel vooral worden gebruikt als een verzamelplaats van video content. Volgens YouTube zelf kun je met een Branded Channel aan brand engagement doen. De indruk bestaat dat een groot deel van de Nederlandse Branded Channels zijn ingericht als een verzamelplaats van informatieve content, slechts weinigen richten zich op het creëren van brand engagement.

Wanneer men naar een willekeurig aantal op Nederland gerichte YouTube kanalen kijkt zoals als V&D, Hema, Volvo en G-Star dan valt op dat het een soort vergaarbak is van al dan niet ‘gebrande’ filmpjes. Een merk als G-Star geeft zijn kanaal tenminste nog een naam mee: GStarRawTV, maar andere merken volstaan met het vermelden van hun merknaam bovenaan in beeld. Wanneer je als kijker op het kanaal belandt, moet je verder zelf maar gaan grasduinen en naar de inhoud zoeken waarin je bent geïnteresseerd. Het is daarom niet verwonderlijk dat de kanalen weinig bereik hebben onder hun consumenten.

Laten we we er eens één onder de loep nemen: het YouTube kanaal van de Nederlandse Spoorwegen (http://www.youtube.com/user/NS). De filmpjes op het kanaal worden gerubriceerd onder kopjes als ‘Lente’, ‘Memorabele momenten’ en ‘Als leuk gemarkeerd’. Het geeft te weinig reden hiernaar te kijken. En dat zou kunnen komen omdat men niet heeft nagedacht over wat men met het kanaal wil bereiken. Op de reguliere website van de NS worden namelijk wel mogelijke marketingdoelstellingen van de NS Branded Channel geformuleerd (tussen haakjes staan de mogelijke marketingdoelstellingen):

  • Reisinformatie (service)
  • Acties en uitjes (sales)
  • Producten (sales)
  • OV-chipkaart (sales en service)

Het ligt voor de hand synergie te creëren tussen de website en het NS Branded Channel. Ten eerste zou het goed zijn het kanaal als NS televisiekanaal te branden. Ten tweede biedt het kanaal mogelijkheden om door middel van instructievideo’s hun klanten te laten zien hoe de OV-chipkaart werkt, hoe je in- en uitcheckt bij de poortjes, etc. De NS kan het kanaal ook inzetten om zijn acties te promoten in filmpjes over reisbestemmingen met daarbij prijzen en reisinformatie. Daarnaast zitten veel reizigers in de trein of te wachten op het station en dat worden vaak ook wel ‘verveelmomenten’ genoemd. Hier ligt het voor de hand de reizigers te vermaken met branded entertainment.

Voor het opzetten van een YouTube Branded Channel is het dus van belang synergie te genereren tussen  corporate) website en Branded Channel.Op de tweede plaats ervoor  te zorgen dat de filmpjes op Branded Channels worden gerubriceerd conform de eigen marketingdoelstelllingen. En ten derde de bezoekers ook een reden tot kijken (reason to watch) aan te bieden door middel van bijvoorbeeld branded entertainment.

 

Literatuur
– Kim, J. (2012). The institutionalization of YouTube: From user-generated content to professionally generated content. Media Culture & Society, 34 (1), 53-67.

– Cole, J.  (2008, November 12). A year in, YouTube’s channels not must-see TV, yet. Associated Press Financial Wire.

– YouTube sluit overeenkomst met BBC. (2007, March 5). Het Financiële Dagblad.

– Video Marketing Insights (2012). Een Youtube Branded Channel voor je merk. Ophaald op 17-4-2013 van http://www.videomarketinginsights.nl/2012/01/een-youtube-branded-channel-voor-je-merk.

 

Links naar Youtube kanalen

V&D: http://www.youtube.com/user/vd

HEMA: http://www.youtube.com/user/Hema

Volvo Cars: http://www.youtube.com/user/VolvoCarsNews

G-Star: http://www.youtube.com/user/GStarRawTV

 

Share

Category: Content marketing, merken, Online video, Social media

Tagged: , ,

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

October 2018
M T W T F S S
« Mar    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031