Icon

Amsterdam Center for Social Media

Ziekte en gezondheid communiceren via sociale media

Door Charlotte van Hooijdonk

facebook_stethoscoop “De patiënt gaat op zoek naar informatie bij lotgenoten; hij zit in de wachtkamer en twittert hoe lang het nog duurt; zet een foto op Facebook van zijn nieuwe heup; hij blogt over zijn moeder in het verpleeghuis…”. Op deze wijze typeert Redmax (2012) de patiënt anno 2012. Alhoewel niet alle patiënten zo ver zullen gaan om foto’s van zijn/haar nieuwe heup op Twitter te plaatsen, blijft het gebruik van sociale media stijgen. Momenteel gebruikt 60 procent van de Nederlanders Facebook en Twitter wordt door bijna een kwart van de Nederlanders gebruikt (Oosterveer, 2013). Doordat zorgconsumenten steeds meer sociale media gebruiken, biedt het medium ook voor gezondheidsorganisaties volop mogelijkheden om patiënten te benaderen, te informeren en met ze in gesprek te gaan. Maar welk medium gebruik je voor welk type boodschap, interventie of interactie? En verschilt dat per gezondheidskwestie? In deze blog beschrijf ik twee artikelen die ingaan op deze kwestie.

 

Seksuele  voorlichting  op Facebook

Ik kwam deze week een artikel tegen over de inzet van Facebook om seksuele gezondheidsinformatie te promoten onder jongeren (Byron, Albury & Evers, 2013). De Australische onderzoekers hebben middels focusgroepen onderzocht hoe jongeren (16-22 jaar) denken over de potentie van Facebook om seksuele gezondheidsinformatie te verspreiden. Hoewel jongeren Facebook als een geschikt medium zien om informatie over seksuele gezondheid te promoten, vrezen ze dat het delen van dit type informatie hun online zelfpresentatie schaadt. Doordat Facebook een openbaar medium is en informatie over SOA’s gevoelig ligt, zouden ze deze informatie niet willen delen met hun peers. Of zoals één van respondenten het verwoordde: “It would be weird to have [sexual health information] on Facebook, kind of”. Ondanks deze bezwaren kwamen de jongeren wel met andere manieren om seksuele gezondheidsinformatie via Facebook te communiceren. Zo stelden ze voor om persoonlijke verhalen te vertellen, ook wel ‘ankedotische evidentie’ genoemd. Deze persoonlijke verhalen lijken beter te passen bij het medium waarbij alles draait om zelfpresentatie. Daarnaast werd het gebruik van humor geopperd om schaamte en stigmatisering te voorkomen. Boodschappen met humor zouden volgens de jongeren ook meer gedeeld worden dan boodschappen die enkel uit droge feiten bestaan.

 

Praten over diabetes via Facebook

Een andere manier om via Facebook te communiceren over ziekte en gezondheid kwam ik tegen in het artikel van Zang, He en Sang (2013). Zij onderzochten de berichten van een Facebook community rondom diabetes. In totaal werden er 1352 berichten geanalyseerd. De belangrijkste bevindingen waren dat de community een internationaal karakter had waarbij gebruikers de taalbarrières slechten. Thema’s die terugkwamen in de gesprekken tussen de gebruikers waren: het delen van informatie over symptomen, complicaties en behandelingen, het delen van ervaringen en emoties en het geven van advies. Opvallend was ook dat een aantal deelnemers ervoor zorgde dat de Facebook community naar behoren werkte. Bijvoorbeeld door leden te verwijderen uit de community en veelvuldig vragen van andere leden te beantwoorden. Dus ondanks het feit dat Facebook een openbaar medium is, leent het zich in een aantal gevallen om informatie over ziekte en gezondheid te delen. In dit opzicht lijkt deze onderzochte Facebookpagina over diabetes erg sterk op een gezondheidsforum.

 

Conclusie

Deze twee onderzoeken tonen aan dat Facebook zeker potentie heeft om met elkaar te praten over ziekte en gezondheid. Nader onderzoek moet uitwijzen welke combinatie van boodschap, gezondheidskwestie en type medium heeft meest effectief is.

 

Gebruikte literatuur

Byron, P., Albury, K., & Evers, C. (2013). “It would be weird to have that on Facebook”: young people’s use of social media and the risk of sharing sexual health information. Reproductive Health Matters, 21(41), 35-44.

Oosterveer, D. (2012). Social media in Nederland 2013: Groei van gebruik Twitter en Facebook afgevlakt. Geraadpleegd op 27 mei 2013, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-twitter-en-facebook-het-meest-actief-gebruikt

Redmax (2012). Social Media Monitor Zorg, editie GGZ. Geraadpleegd op 27 mei 2013, van http://www.socialmediamonitorzorg.nl/download-monitor/

Zhang, Y., He, D., & Sang, Y. (2013). Facebook as a platform for health information and communication: a case study of  a diabetes group. Journal of medical systems, 37(3), 9942.

Share

Category: Facebook, gezondheid, gezondheidsinformatie, Social media

Tagged:

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

October 2018
M T W T F S S
« Mar    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031