Icon

Amsterdam Center for Social Media

Sociale media moeheid: Een factor van belang in 2015?

Angestellter auf Laptop eingeschlafenBy Camiel Beukeboom

Na de stormachtige opkomst van social media in de afgelopen jaren lijkt het erop dat er een piek is bereikt in het gebruik. Deze maand verscheen er een artikel over “Sociale media moeheid” (Social media fatigue; Bright et al., 2015); een fenomeen dat suggereert dat een deel van de gebruikers het regelmatig even heeft gehad met social media. Sociale media moeheid is de tendens van gebruikers om zich af te keren van social media omdat ze overweldigd worden door een te grote hoeveelheid informatie en contacten, en naar hun gevoel teveel tijd nodig hebben om dit alles bij te houden (Bright et al., 2015; Goasduff & Pettey, 2011).

Het lijkt een gezonde reactie in een tijd van infobesity en social media addiction. Na een tijd van overdaad en verslaving aan informatie, likes en followers, lijkt de moeheid in te treden en komt er meer en meer behoefte aan een gezonder gebruik; een information diet. Onderzoek laat ook zien dat mensen regelmatig zogenaamde ‘Facebook breaks’ van enkele weken nemen (PewResearch, 2013; CNN, 2013).

Het onderzoek naar social media fatigue staat nog in de kinderschoenen. Het artikel van Bright et al., 2015 is van een nogal matig niveau – onze eigen VU communicatiewetenschap studenten doen dit een stuk beter. Het onderwerp is echter interessant omdat het een factor lijkt te zijn in hoe het sociale media veld zich verder ontwikkelt. Zal de massa zich afkeren van Facebook, Twitter en andere social media?

Voor bedrijven is dit een belangrijke vraag (Fouts, 2013). Het aantal likes op een brand page zegt niet alles meer. Facebook posts bereiken niet al je volgers, zeker niet als ze zich moe en overladen van alle informatie terugtrekken. Het is een verontrustend idee dat social media volgers zich terugtrekken net nadat je als bedrijf veel in social media hebt geinvesteerd en een online presence hebt opgebouwd.

Social media zullen echter zeker niet meer verdwijnen. Het veld is wel nog steeds in ontwikkeling. Er komen nog steeds nieuwe sociale media tools en netwerken bij, met nieuwe manieren om te delen, te ontmoeten, te bloggen etc. (Barger, 2011; Bradshaw, 2011; Duursma, 2014; Fortune, 2014). Maar tegelijkertijd lijkt er een punt van verzadiging bereikt. Mensen hebben simpelweg geen tijd en ruimte meer over om nog meer social media bij te houden (Barger, 2011).

In dit licht is het een interessante vraag hoe het social media veld zich verder zal ontwikkelen. Als we kijken naar recente ontwikkelingen valt met name Instagram op als groeier. Instagram is erg eenvoudig in gebruik. Bovendien is het mogelijk om in één moeite te delen op meerdere sociale netwerken (Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr). Het komt dus niet als een toevoeging, als een extra platform dat moet worden bijgehouden. Het komt eerder als een vervanger die het bijhouden van verschillende netwerken makkelijker maakt. Ook is Instagram met name visueel (net als de andere snelle groeiers, snapchat en pinterest), wat het verwerken van informatie sneller en makkelijker maakt.

De sleutel tot succes in de strijd om aandacht van sociale media gebruikers ligt denk ik daar. Er zal met name behoefte zijn aan tools die het gebruikers makkelijker maken; die gebruikers snel van nuttige informatie kunnen voorzien; hen niet overlaadt met overbodige en onzinnige informatie; die ruimte geven en ervoor zorgen dat ze hun tijd nuttig en efficiënt kunnen besteden. Kortom, tools en sites die ervoor zorgen dat we er niet meer zo moe van worden zullen de komende periode worden omarmd.

_______

Referenties

Foto: http://www.derekhaines.ch/vandal/2012/07/social-media-fatigue/

Barger, C. (2011). The Top Ten Social Media Lessons of 2011: Part I www.forbes.com/sites/christopherbarger/2011/12/20/the-top-ten-social-media-lessons- of-2011.htm

Bradshaw, T. (2011, September 11). Share and share alike: social media vie for attention. Financial Times. Retrieved from http://www.ft.com/cms/s/2/1671609a-d9f3-11e0-b199-00144feabdc0.html#axzz3OXg6FePO

Bright, L. F., Kleiser, S. B., & Grau, S. L. (2015). Too much Facebook? An exploratory examination of social media fatigue. Computers in Human Behavior, 44, 148–155. doi:10.1016/j.chb.2014.11.048

CNN, (2013). Survey: Most Americans take breaks from Facebook http://edition.cnn.com/2013/02/05/tech/social-media/facebook-breaks-pew/index.html\

Duursma, (2014). Social media: 6 trends voor 2015. http://www.frankwatching.com/archive/2014/11/20/social-media-6-trends-voor-2015/

Fortune (2014). 5 trends that could change how businesses use social media in 2015. http://fortune.com/2014/12/17/5-trends-that-could-change-how-businesses-use-social-media-in-2015/

Fouts, R. (2013). What To Do About Social Media Fatigue. http://blogs.gartner.com/richard-fouts/2013/04/24/what-to-do-about-social-media-fatigue/

Goasduff, L., & Pettey, C. (2011). Gartner survey highlights consumer fatigue with social media. http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1766814.

Pew Research (2013). Coming and Going on Facebook. http://www.pewinternet.org/2013/02/05/coming-and-going-on-facebook/

Share

Category: Facebook, merken, Onderzoek, Social business tools, Social media

Tagged:

Comments are closed.

November 2017
M T W T F S S
« Mar    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930